Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

Απαντήσεις σε Ερωτήσεις Συναδέλφων !


Αγαπητοί συνάδελφοι

Σας παραθέτω τις πληροφορίες που μου ζητήσατε σε θέματα Ειδικής Αγωγής. Διατηρώ πάντα ανοιχτό  το δίαυλο επικοινωνίας μαζί σας με στόχο την παροχή άριστων υπηρεσιών εκπαίδευσης σε όλους τους μαθητές που ζητούν αποδοχή και ευκαιρίες ανάδειξης των δυνατοτήτων τους μέσα στο φιλόξενο περιβάλλον της τάξης μας.

Απαντήσεις σε ερωτήσεις συναδέλφων

1.     Ποιο είναι το ακαδημαικό προφίλ ενός μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες;
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι παρορμητικά, υπερκινητικά με διάσπαση προσοχής και γενικά ανώριμη συμπεριφορά. Δυσκολεύονται στο λόγο και αρκετές φορές καθυστερούν να μιλήσουν.
Κατανοούν δύσκολα ή καθόλου τις οδηγίες του δασκάλου και για αυτό το λόγο επιλέγουν την εύκολη λύση της αποστασιοποίησης από κάθε είδους δραστηριότητα που θα τους «εκθέσει» αρνητικά στα μάτια των ομολόγων τους και του δασκάλου τους. Το κύριο πρόβλημα τους είναι ότι δεν μπορούν να οργανώσουν τις πληροφορίες που δέχονται, έχουν προβλήματα που σχετίζονται με τις γνωστικές ικανότητες όπως αντίληψη,  μνήμη, προσοχή και δυσκολεύονται σε μεγάλο βαθμό με τις αλληλουχίες. Για παράδειγμα αδυνατούν να θυμηθούν τη σειρά από τις ημέρες της εβδομάδας, τους μήνες, τις εποχές. Έχουν επίσης αδυναμία στο χωροχρονικό προσανατολισμό.
Είναι απρόσεχτα στις κινήσεις τους και πολλές φορές προκαλούν μικροατυχήματα λόγω της «αδέξιας» συμπεριφοράς που έχουν αναπτύξει.
Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες παραπέμπει σε ένα πολύπλοκο και πολυδιάστατο φαινόμενο που χρήζει  έρευνας και  επιμόρφωσης διότι παρουσιάζει μια ποικιλία συμπτωμάτων με επιδράσεις όχι μόνο στη σχολική ζωή και επίδοση των μαθητών αλλά και τη ψυχική τους υγεία που αρκετές φορές διαταράσεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εικόνα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες διαφέρει από άτομο σε άτομο, ανάλογα με το είδος της δυσκολίας, την αιτιολογία, την ένταση, τα συμπτώματα και το τρόπο αντίδρασης του περιβάλλοντος στο οποίο ζει και αναπτύσσει τη προσωπικότητά του ένα άτομο. Ας μη ξεχνάμε ότι οι περιβαλλοντικοί παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιδείνωση των συμπτωμάτων ή την εξάλειψή τους.    

2.    Ποιοί είναι οι αιτιολογικοί παράγοντες των μαθησιακών δυσκολιών;
Υπάρχουν πρωτογενείς και δευτερογενείς παράγοντες.
Οι προτωγενείς παράγοντες οφείλονται  σε βιολογικές – οργανικές αιτίες και στηρίζονται σε ιατρικά δεδομένα.
Διακρίνονται στους παρακάτω αιτιολογικούς παράγοντες.
·        Γενετικές επιδράσεις και προβλήματα στην προγεννητική ή περιγεννητική περίοδο.
·        Βιοχημικές ανωμαλίες- Ενδοκρινολογική κατάσταση της εγκύου.
·        Επίκτητοι τραυματισμοί
·        Κληρονομικότητα

Δευτερογενείς ή εξωγενείς παράγοντες
Οι δευτερογενείς ή αλλιώς εξωγενείς παράγοντες  που επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα τη μαθησιακή ικανότητα των ατόμων προέρχονται από:
·        το περιβάλλον ( οικογενειακό και ευρύ)
·        το συναίσθημα - Ψυχοσυναισθηματική κατάσταση της εγκύου

3.    Ποια είναι η εικόνα ενός μαθητή με δυσλεξία στη γενική τάξη;

Κύρια χαρακτηριστικά μαθητή με δυσλεξία:
  • Δεν αγαπούν το σχολείο (ιδιαίτερα όταν αυτό δεν αναγνωρίζει την ιδιαιτερότητα τους).
  • Δεν διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία.
  • Η προσοχή τους αποσπάται εύκολα όταν διαβάζουν ή όταν παρακολουθούν το μάθημα.
  • Χρειάζονται συνεχή υποστήριξη για να οργανωθούν και να μελετήσουν τα μαθήματα τους.
  • Δεν κατανοούν εύκολα το περιεχόμενο των κειμένων που διαβάζουν.
  • Δυσκολεύονται στην επίλυση πράξεων στα μαθηματικά.
  • Δυσκολεύονται να αποστηθίσουν ονόματα και ημερομηνίες.
  • Είναι αδέξια σε δραστηριότητες που απαιτούν συντονισμό.
  • Πολλές φορές δυσκολεύονται να εκφράσουν τις ιδέες τους.
  • Χρειάζονται περισσότερο χρόνο από τους άλλους μαθητές προκειμένου να αντιγράψουν ένα κείμενο από το πίνακα και τις περισσότερες φορές το αντιγράφουν λάθος.
  • Βιώνουν  συχνά σε έντονο βαθμό την σχολική  αποτυχία.
  • Απογοητεύονται εύκολα και παραιτούνται.
  • Δεν έχουν καλή διαχείριση χρόνου.

4.    Ποια είναι η εικόνα ενός μαθητή με δυσγραφία στη γενική τάξη;
Κύρια χαρακτηριστικά μαθητή με δυσγραφία:
·         σφίξιμο των δακτύλων κατά το γράψιμο
·         λανθασμένες τοποθετήσεις του καρπού ή του σώματος 
·         λανθασμένη επιλογή κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
·         αστάθεια στο σχήμα και στην κλίση των γραμμάτων
·         ακανόνιστα μεγέθη  γραμμάτων- δυσανάγνωστα γράμματα
·         κακή χρήση των γραμμών και των περιθωρίων του τετραδίου
·         κακή οργάνωση της σελίδας
·         αργοπορία κατά την αντιγραφή
·         γενική κακογραφία
·         μειωμένη ταχύτητα γραφής
·         απροσεξία στις λεπτομέρειες κατά το γράψιμο
  5. Γιατί αποτυγχάνει ένα παιδί στην ανάγνωση;
Η αποτυχία ενός παιδιού στην ανάγνωση μπορεί να οφείλεται σε πολλούς  λόγους. Μερικοί από αυτούς είναι οι εξής:

·        νοητική καθυστέρηση
·        εγκεφαλικές παραλύσεις
·        διαταραχές στο λόγο
·        συναισθηματικοί λόγοι
·        βιολογική ανωριμότητα
·        αισθητηριακές βλάβες
·        συναισθηματικές διαταραχές
·        φτωχό μορφωτικό-κοινωνικό-οικονομικό-πολιτιστικό περιβάλλον
·        ελλιπής σχολική φοίτηση
·        «κακή» διδασκαλία ,μέθοδος και μέσα διδασκαλίας
·        εγκεφαλικές δυσλειτουργίες
·        δυσλεξία
·        πολλαπλά προβλήματα

6. Τι πρέπει να περιλαμβάνει μια τεκμηριωμένη αξιολόγηση
    των μαθησιακών δυσκολιών;

Μια διαγνωστική εκτίμηση πρέπει να περιλαμβάνει τις ακόλουθες πληροφορίες.
·        Ατομικό ιστορικό του παιδιού.
·        Ιατρικό ιστορικό-Κληρονομικότητα.
·        Οικογενειακή κατάσταση.
·        Πληροφορίες από το σχολείο
·        Πληροφορίες από το άμεσο οικογενειακό περιβάλλον.
·        Παρούσα κατάσταση του παιδιού
·        Αξιολόγηση από τους γονείς για τη κατάσταση του παιδιού.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι παρόλο που υπάρχουν γενικά χαρακτηριστικά τα οποία επικαλούμεθα προκειμένου να περιγράψουμε τόσο το ακαδημαικό όσο και το κοινωνικό προφίλ των παιδιών που αντιμετωπίζουν προβλήματα  μάθησης, κάθε μαθητής είναι ένα ξεχωριστό άτομο που έχει βιώσει τις δικές του θετικές ή αρνητικές εμπειρίες μάθησης, έχει μεγαλώσει σε διαφορετικό οικογενειακό περιβάλλον και έχει συνεπώς διαμορφώσει τις δικές του στάσεις απέναντι στη μάθηση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναγνωρίζουμε διαφορετικά προφίλ μαθητών με ίδιες μαθησιακές δυσκολίες που χρήζουν ανάγκης πολυ-παραγοντικών παρεμβάσεων προκειμένου να μην αποτελέσουν οι δυσκολίες μάθησης τροχοπέδη στην επίτευξη των στόχων τους εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος. 

theodora.papadopoulou@gmail.com
dpapadopoulou@nyc.gr

                
                    Τίτλοι Προγραμμάτων Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή του New York College

-  ‘Διαχείριση Μαθητών με Ιδιαίτερες Εκπαιδευτικές Ανάγκες’
-    ‘Διαχείριση Μαθητών με Αυτισμό- Asperger Syndrome
-  ‘Διαχείριση Μαθητών με Συναισθηματικές και Συμπεριφορικές Δυσκολίες’